// Bitihorn x5- Din guide til alternative ruter til toppen //

Prosjektet // Bitihorn x5 // ble satt igang av ANdreas & Andreas fordi jeg trenger å trene lårstyrke for å muligens bli kvitt lår/kneskaden min. Etter en kjapp melding til Andreas "jeg er med" Müller var prosjektet i gang.

Konseptet? Mandag-Fredag, løpe en alternativ rute til toppen av Bitihorn, hver dag. Tidsforbruk 1-1 1/2 time. Vi skal jo på jobb etterpå

Andreas på vei opp, Mandag.

// MANDAG

Jeg møtte ANdreas i Båtskaret kl 0700. Etter en kjapp peptalk, rutebeskrivelse og litt vann startet vi prosjektet med å løpe vider mot Valdresflya. Rett før veien bikker nedover mot Bygdin løp vi rett mot Bitihorn og den gamle "tyskerstien". "Tyskern" starter i en ganske bratt motbakke hvor stien sikksakker seg oppover mot den lodrette sørveggen på Bitihorn. Etter ca 100høydemeter går det en bred gresshylle mot vest. Opp langs denne hylla ligger det flere gamle klatreruter og det er opp en av disse rutene som er dagens store mål.

Andreas på vei opp et av "Cruxene"

Selve moroa begynner nesten ute i Turiststien. Rett før du runder hjørnet går det en lysgrønn steinsti rett opp fjellet. Denne ruta er normalt en klatrerute så er du usikker på på egen ferdigheter og klatreskills så skal du ta et steg tilbake og vente med denne ruta før du har med klatreutstyr. Du skal absolutt ikke falle ned. Etter klartecruxet så kan du fortsette rett opp mot toppen, eller gå mot venstre som vi gjorde og klatre opp igjennom det lille hullet i fjellet. Du kommer opp på en fantastisk fjellhylle med en helt magisk utsikt. Løp mot toppen, pust ut, skriv deg inn i boka og ta "Turiststien" ned igjen.

Bitihorn x5 Dag 1 (5 of 7).jpg
Bitihorn x5 Dag 1 (6 of 7).jpg

//TIRSDAG

I dag ble jeg alene på løpetur. Andreas hadde jobbærende på Vaset og måtte prioritere det. Jeg kjørte litt forbi Båtskaret og parkerte på den første parkeingen på høyre side. Jeg har lenge sett på denne ruta og siden hele prosjektet handler om alternative ruter på Bitihorn fant jeg fort ut at det var i dag den nye løperuta skulle testes ut.

Klatrerute, grad 3-4

Dagens løpetur ble også opp en ganske vass klatrerute. Om ruta er beskrevet noe sted vet jeg ei, men jeg har alltid hatt lyst til å prøve å løpe opp her."Ingen skam å snu" ble funnet frem og jeg startet løpeturen mot denne nydelige traversen. Du løper fra parkeringsplassen og rett mot det tydelige diederet(skyggen) og tar gresshylla oppover. Alle klatrere har en viss mengde psyke pr dag så viss du bruker opp all psyke på vei opp til det mer eksponerte cruxet på ruta vil jeg anbefale deg å ta gresset oppover og ikke klatre langs steinene til høyre for gressryggen. Du kommer til å trenge psyken lengre opp. Har du med klatreutstyr vil jeg gradere selve klatringen til 3 til 3+, men ett fall vil være hasardiøst så tar du denne turen som en løpetur må du være sikker på egen ferdigheter. Må absolutt ikke løpes usikret ved fuktige forhold.

Er du usikker? Ta med klatreutstyr.

Bitihorn x5 Dag 2 (4 of 8).jpg

Jeg vurderte de mørke sprekkene til å tyne på psyken litt for mye denne dagen så halvveis opp valgte jeg å traversere ut venstre og opp mot steinene til vestre på bildet. En fantastisk start på dagen med utsikt begge veier, nord og sør. Oppe på ryggen fortsetter du bare langs et svakt merket sauetråkk, hele veien til toppen. >Husk å sjekke ut den "småskremmende" kaminen under strømledningene som går mot toppen. Kaminen er en klatrerute som er gradert 4+ med svær lange og hasardiøse run-outs! En klassiker, kalt "Manndomsprøva". Ta enten turiststien ned til Båtskaret eller normalruta ned "Baksiden" på Bitihorn.

Bitihorn x5 Dag 2 (6 of 8).jpg
Bitihorn x5 Dag 2 (7 of 8).jpg

//TORSDAG (Strafferunde)

Nei, da, jeg har ikke glemt en dag, men på onsdag var det lyn og torden så turen til topps ble utsatt og byttet ut mot "tøy & bøy yoga" og vedlikehold av slitne lår. Onsdag kveld ble en ny melding sendt ut og Andreas var klar for strafferunde på Torsdag. SMS:

Smoothie vær.jpeg

Da var vi gang da. Vi parkerte rett før "Samecampen" hvor det er to små parkeringer på høyre side av veien. På den første parkeringe sto det en liten bil parkert med en klesline og to tskjorter på tørk. Klokka var 0700 så jeg tenkte de kunne få sove videre uten at to halvgærne fjellnisser trengte å parkere klin oppi campen deres, så vi tok parkering nr 2. Litt over kl 07 krysset vi veien og løp opp mot østryggen på Bitihorn. Dette er samme sted som "baksiden" på Bitihorn går, men ikke misforstå, vi har planer om alternative ruter opp.

Også i dag.

Bitihorn x5 Dag 3-4 (4 of 29).jpg

Dagens løptur er inge klatretur, men vi liker jo å spice det opp litt så vi tok rett opp i det lille skaret dere ser ca midt i bildet. Ønsker du ikke klyve opp her så fortsett bare litt mer til høyre og gå opp der. Tanken med dagens rute er å holde seg på østryggen hele veien til topps. Pass på ved glatte forhold at du ikke går helt ut på kanten. Glatte stener kan forkomme og et fall på feil plass kan ende kjedelig. Det er tidvis en tynn sti helt opp- men det er ingen sammenhengede sti.

I og med at dagen i dag var en straffedag så måtte vi jo over toppen to ganger. Vi tok Turiststien helt ned til Båtskaret, klemte i oss en BabySmoothie 10mdr+ hver og stakk oppover stien igen. Med heseblesende pust og lett stive lår etter nedløpingen var vi straks i siget igjen og toppen nærmet seg etter ca 16 min. Dette et en guide for alternative ruter så noen vanlig Turiststi var det ikke snakk om så vi "spicet" opp oppløpeturen med å klatre opp den lille renna som ligger til høyre før du runder hjørnet ved den store snøfonna. (Lokal info, men ikke så lett å forklare, se på bildene så finner du nok frem). Siden vi var igang med å SPICE opp løpeturen tok jeg med ANdreas på en joyride og valgte alternativ rute på alternativen. Dette er også en svært luftig, men med et velkoordinert rutevalg og tørre forhold er dette en overkommelig sti for de med litt høydetrening. Ikke fall!

//FREDAG

Finaledagen er her og vi er kare for å gi gass. Vi møttes nok en gang kl 0700 i Båtskaret. Dette er en delvis ny rute for begge gutta, men vi hadde ladet opp med Babysmoothie, vann og pågangsmot. For 3-4 år siden løp vi en langtur fra Raudalen-Bitihorn-Rauhorn-Raudalen. Da tok vi vestryggen ned fra Bitihorn. I dag var det duket for å løpe opp ryggen.

Bitihorn x5 Dag 5 (2 of 5).jpg

Ut.no sier at det er en sti ned til Hødnstølen og det er det, men noen tydelig og godt merket sti er det ikke. Det gikk fin, fint å navigere seg ned til den gamle stølen og innerst på tunet tok vi opp til høyre for den øverste hytta og fortsetter innover fjellet, retning Velumskaret på en overraskende fin sti. Nydelig isvann sildret seg nedover bekken og våres to softflasker fra Salomon ble fylt til randen med det kortreiste fjellvannet. Etterhvert tar stien av mot venstre, men vi fortsatte opp langs bekken for å komme ut rett opp mot Velumskaret. Om vinteren er dette en krevende og rasutsatt nedkjøring, men ved rette forhold byr området på fantastisk skikjøring. Det var helt vindstille opp mot skaret så rant svetten like fort som bekken. Nydelig "fast hike" terreng. Når du kommer deg ut av bekkefaret så får du synet på Bitihorn og den dragelignende ryggen som buer seg majestetisk opp mot toppen. Etter at du krysser reinsgjerdet i Velumskaret så gjør deg den tjenesten ved å komme helt opp på ryggen i stedet for å løpe/gå nede i "skråa". Det er fristende, men det er mye tyngre. Ryggen kan virke evig lang, men nyt utsikten begge veier og er du tidlig oppe om morgen, ligger Jotunheimen der, badende i rødglødende solstråler.

#itsnotharditsfun

Bitihorn x5 Dag 5 (3 of 5).jpg

Oppe på toppen var det litt ekstra fint denne dagen. Vi var to kompiser som hadde gjennomført et mål, med mange småseire langs veien. Vi fikk dokoumentert 5 alternative ruter på Bitihorn, vi fikk pushet oss litt ekstra, verdensproblemer ble løst, strategier ble langt, noen nydelige bilder ble tatt og ikke minst, Andreas & Andreas ble motiverte for fremtidige turplaner. 2k topp-marathon, men ikke si det til noen!

Vi løp den vanlige turiststien ned til bilen, dusjet og stakk på jobb.

Takk for turene Andreas! Dette blir bra!